maanantai 5. joulukuuta 2011

08: Kävin vähän Pariisissa

Back to Finland! Oli kyllä matka, pakko sanoo :) Ihan supermahtava viikonloppu, paljon on kerrottavaa (niin paljon ettei yks postaus valitettavasti riitä kertomaan kaikee, eli ihan pakko tehdä erikseen yksi shoppailuista ja nähtävyyksistä ja toinen sit Gucci Masterista). Aloitellaan vaikka tästä shoppailusta aluksi kun se teitä tuskin niinkään kiinnostaa!

Ainiin, kiitos paaaaljon kaikille uusille lukijoille! Ihan mahtavaa että tänne on eksynyt näin monta katselijaakin :)
Riemukaari (for real, toi on oikeesti jäätävän iso)
Perjantaina herätys oli siis 04:45 ja matka kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää ja Pariisia alkoi. Matka meni kaikkiaan hyvin ja olimme Pariisissa paikallista aikaa joskus 10 maissa (tunti Suomen ajasta jäljessä). Aluks vähän palloiltiin lentokentällä ja mietittiin minne lähtisi, mutta lopulta päädyttiin hotellille viemään matkatavarat ja suunnattiin siitä kohti Pariisin keskustaa.

Aluks mentiin kattelemaan Riemukaarta. Viime visiitistä ei ollut paikka muuttunut yhtään, mikä ei kyllä yllättänyt. Kiipesimme varmaan yli 200 rappusta ylös katolle asti ja kateltiin kaupunkia hetki. Riemukaarelta jatkettiin matkaa syömään (sillon koneessa syöty sämpylä ei oikeen riittänyt pitämään nälkää iltaan asti) ja siitä Eiffelille ja muutenkin kaupungille.

Eiffelillä oli niin pitkät jonot, että ylöspääsy olis kestänyt jotakuinkin kolme tuntia, joten suunnattiin sitten shoppailemaan ensiksi.

Rolexin kullattuja kelloja ~30.000€, kelpaisko?

La Fayette, naisten osasto
Perjantain aikana kerkesimme vierailla useimmissa pikkukaupoissa, niin paikallisissa kuin "maailmanlaajuisissa" (kuten Mango, Mac jne) sekä sitten kahdessa suuressa kauppakeskus-kokonaisuudessa, johon oli suunnitellusti pakko päästä. Ne kaks olivat nimeltään La Fayette (kuvassa yllä) sekä Printemps. Molemmat koostuivat kolmesta suunnilleen yhtä suuresta erillisestä kauppatalosta, erikseen omat naisille, miehille sekä kodille. Hauskinta oli, että yks tämmöinen oli suunnilleen stockmannin kokoinen tai isompi (La Fayetten naisten oli 8 kerroksinen..) ja niissä myytiin pelkästään kaikkia maailman huippumerkkejä joita mieleen voi tulla: Gucci, Versace, Rolex, Prada jne, yrittäkää keksiä joku joka ei olis - ette löydä, kun ei ole! Jopa Nokian huippukallista kännykkämerkkiä Vertua myytiin siellä (halvin puhelin vissiin sillä 10.000€ ja täynnä kultaa ja timantteja).

Ihailtiin siis La Fayette ja Printemps läpi, mutta hintojen takia mukaan tarttui vain yksi neule, sekin ehkä halvimmasta liikkeestä näissä ja silti hintaa ~60€.. Semmonen kulta-valkoinen Morganin 3/4-hihainen ihanuus. Ja tosiaan myös kolme iihanaa juttua mitkä menee joululahjaks yksille henkilöille, mutta tosta en kerro enempää ettei kukaan arvaa sitä etukäteen :)

La Fayetten keskellä oli joulukuusi! (takana näkyy eri kerroksia)
Tietty piti käydä illalla maistamassa jälleen aitoja ranskalaisia eli eikun mäkkiin :D Tän jälkeen matkattiin uudelleen Eiffelille ja käytiin sitten siellä ylhäällä vielä. Ylin kerros oli 310m korkeudessa eli sieltä näky kivasti öinen pariisi (oltiin tosiaan joskus 10 maissa illalla siellä). Sitten ihailtiin vielä öistä Pariisia ja käveskeltiin ympäriinsä kunnes palattiin hotellille ja yhden jälkeen nukkumaan.

Lauantaina mentiin Gucci Masteria kattelee, mutta kerron siitä toisessa postauksessa lisää. Sunnuntaina nukuttiin jopa puol ysiin, koska lauantaina nukkumaan pääs vaille puol kaks yöllä. Noo, sunnuntaina käytiin ensin Sacre Courtilla (miten kirjotetaan??) joka on Pariisin "must-to-go"-nähtävyys, semmonen hieno tuomiokirkko. Sieltä suunnattiin juna-asemalle metroilla ja oli tarkoitus päästä sitä kautta lentokentälle, mutta ihan mun tuurilla oli sattunut onnettomuus ja junat seiso. Eli eikun taxi ja miettimään, että toivottavasti ei myöhästytä lennolta.

mä sekä ystäväni Sacre Court
Ei myöhästytty onneks ja kentällä piti odotella pitkään (taksikuski ajo motarilla 150km/h - huom rajoitus oli 120km/h - okei, ei vielä mitään mitä ajettiin Saksassa kesällä Belgiasta tullessa 230km/h :D). No, kerettiin ainakin tehdä viime hetken tuliaisostokset! Ja väsytti niin paljon, että meinasin nukahtaa seisaaltaan. Vaikka yöunet oli suunnilleen 4h-7h-6h (mikä oli siis huimasti enemmän kun miettii mitä nukkuu välillä Ypäjällä tai Belgiassa), en ollut varmaan ikinä ollut niin väsynyt. Eli eilen menin kotiin tultua jo kymmeneltä nukkumaan ja nukuin puol 11 asti! Ehkä 2 vuoteen en ollu nukkunu niin pitkään.

Eiffel-torni
 Matkalta tarttui mukaan kolmet joululahjat La Fayettesta sekä Morganin neule, Mangosta kultainen ihana vyö, sitten tummanruskeat UGGien tapaiset kengät, kasa Paris-avaimenperiä ja muuta krääsää edellisten jatkoks, ihanasta keksi-suklaapuodista keksejä tuliaiseksi (myös lentokentältä karkkii) sekä mun ottamia kuvia reilu 1060 + isän ottamat ~500 päälle. Plus päälle mitä Gucci Masterista tuli, mutta niistä myöhemmin lisää!

Ihan mahtava reissu, ens vuonna toivottavasti uudelleen samoihin aikoihin! Suosittelen Pariisia kaikille :)