keskiviikko 27. elokuuta 2014

#402: Vähän suunnitelmia

Viime päivät ovat kuluneet oikein leppoisasti hevosrintamalla. Olen ratsastanut edelleen ilman kannuksia ja eilen oli alusta asti sellainen tunne, että hevonen jopa reagoi pohkeeseen suurimman osan ajasta. Eihän se edelleenkään mikään loistava ollut, mutta koko ajan parempi. En siis missään nimessä menetä toivoa kannuksettoman ratsastuksen suhteen, vaan väännän ilman niitä vaikka hampaat irvessä, jos se saa toivottua tulosta aikaan muuten.
 
Tänään illalla mulla on estevalmennus, johon toivon saavani jonkun videokameran kanssa paikalle. Mun yksi parhaista luottokuvaajista (ja tietysti parhaimmista ystävistä samalla) muutti tänään toiselle paikkakunnalle opintojen perässä, joten se tulee vaikuttamaan blogin kuvatahtiin varmasti jonkin verran. Samalla harmittaa kaverin "menetys", mutta tietysti olen erittäin iloinen siitä, että hän pääsi opiskelemaan unelma-alaansa. Toivottavasti saan jonkun yhtä innokkaan kuvaajan paikkaamaan edes tätä kuvaajan roolia: vapaaehtoiset, ilmoittautukaa! ;)
 
Uusien kuvien puutteessa käytetään nyt vanhoja kuvia vuodelta 2012, Hollannista.

Eilen kävimme isäni kanssa ostamassa reilut viisikymmentä paalia kuivaheinää Champille, kun vanhan heinät alkoivat loppumaan. Noilla pärjätään pitkälle, sillä Champ syö kuivaheinää vain nelisen kiloa päivässä säilöheinän ohella. Ajattelin päivän venyvän pitkäksi, sillä pääsin töistä vasta neljältä ja matkaa heinänostopaikkaan oli kuitenkin puolisen tuntia, mutta onnekseni niin ei käynyt. Isäni nimittäin lupautui purkamaan koko kuorman yksin ja putsaamaan trailerin siihen päälle, joten pääsin heti palattuamme ratsastamaan. On se vaan onni, kun ympärillä on avuliaita ihmisiä!
 
Tälle viikolle en saanut järjestettyä sopivaa aikaa kouluvalmennukselle, joten ensi viikolla valmentaudutaan kahdesti sillä saralla. Ajattelin alustavasti, että toisena päivänä Jonna kiipeäisi Champin selkään ja toisena kokeilisin itse onneani. Nämä olisivat alkuviikon ohjelmaa, sillä torstaina luultavasti hyppään ja sunnuntaina onkin vuorossa Keravan aluekisat luokissa 100cm ja 110cm. Tämä sillä ehdolla, jos saan kyseisiin kisoihin kuljettajan mukaan. Olin suunnitellut lähteväni Laakson iltakisoihin monen monta kertaa, mutta tämä kaatui aina kuskin puutteeseen tai omiin työvuoroihini.. On se kumma, kun työt haittaavat harrastusta! :D
 
Pikku-Aada ensimmäistä (?) kertaa hevosen selässä vuonna 1999! Otin kuvan puhelimella valokuvasta, joten laatu on mitä on. Mutta eikö ole hieno ratsastusasu - hame ja sukkahousut! :D
Keravan kisojen jälkeen onkin sitten se koko vuoden odotetuin koitos, kun seuraavalla viikolla suunta on kohti Hyvinkäätä ja aluemestaruuskisoja. Tänä vuonna ei kisata ollenkaan tyylimestaruudesta, joten siinä sarjassa en pääse ottamaan revanssia viime vuotisen viidennen tilan suhteen (5./84..). Starttaan siellä alustavien suunnitelmien mukaan avoimen 105cm-luokan ja siihen perään nuorten aluemestaruuden tasolla 115cm arvostelulla AM5. Toivon todella, todella paljon, että tuolla osaisin ratsastaa loppuun saakka, saisimme sen kauden onnistumisen ja pääsisin korotettuun uusintaan. Siellä sitten pohkeet kylkiin, kädet harjaan ja silmät kiinni! Vai miten se menikään..
 
Syksyn osalta suunnitelmat ovat muuten aika auki. Mulla alkaa avoimessa yliopistossa aineopinnot, joista aion suorittaa 30-35 opintopistettä tämän syksyn aikana. Kirjoista reilu 20 kappaletta on englanniksi, joten tekemistä riittää.. Yritän parhaani mukaan päästä osallistumaan Ypäjän hallikisoihin niin monesti kuin vain mahdollista, mutta opinnot ja työt määrittelevät kisamahdollisuuksia aika pitkälle. Syyskuussa juhlitaan muuten myös pyöreitä, kun täytän 20 vuotta! Huimaa, vähän jopa pelottava luku. Niin ne vuodet vain vierivät. Äsken löysin laatikoista kuvan vuodelta 1999, kun istun ensimmäisiä kertoja hevosen selässä reilun viiden vuoden ikäisenä. Kuvassa hymyilen niin onnellisena - se hymy on edelleen kasvoilla istuessani hevosen selässä.

15 kommenttia

  1. Laita mulle vaikka facessa viestii sitte kun sulla on hyppäri seuraavan kerran niin jos mulla ei oo muuta menoa nii voin ajella sinne kuvaamaan :) -Tessa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuu ihmeessä joskus, jos pääset! :)

      Poista
  2. Onko teidän omalla tallilla kisoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus syksyllä on koulu- ja estekisat seuratasolla :)

      Poista
  3. Tylsää, ettei tyylimestaruutta ole tänä vuonna ESRAn alueella ainakaan. Tsemppiä syksyn kisoihin ja opintoihin! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) ja jep, sitä mäkin harmittelin!

      Poista
  4. Tiesitkö että nykyään saa ajaa myös ilman pikkueetä jos kokonaispaino on jotain 3500 kg (?) paikkeilla. Toki champin kanssa painotaja varmaan ylittyy...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Millaisella ajokortilla voi vetää? (löytyy osoitteesta http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut)

      B-luokan ajokortilla voi kuljettaa ajoneuvoa, jonka massa on enintään 3 500 kg ja johon on kytketty maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 4 250 kg.

      B-kortilla kuljetettavaan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg, kunhan yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg.

      B-luokan ajokortilla saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkinta ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta. Muutoin jos perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg, tarvitaan vähintään BE-luokan ajokortti.

      ELI TOTTA: tämän mukaan voi vetää traikkua, jos auton ja trailerin rekisteriotteisiin merkittyjen KOKONAISPAINOJEN summa ei ylitä 3500 kg. TOKI LISÄKSI kytkentämassa ei saa ylittää ko. auton sallittua kytkentämassaa. Siitä vaan jokainen tutkimaan, mikä on tilanne omalla kohdalla :)

      Poista
    2. Esimerkkinä Volvo V70 plus puolentoista hevosen traileri (900kg) plus 700kg hevonen (165cm korkea muhku) menis vielä B-kortilla kaikkien massojen puolesta, että eiköhän Champiakin sais tuollaisella traikulla vetää. Poliisit harvemmin punnitsevat ja jos punnitsevatkin, niin tuossa pitäis painojen riittää. Mietin näitä itse, kun oli meininkinä, että kuskaisin vuokrapolleani johonkin, mutta ei sitten tarvinnutkaan...

      Poista
    3. Kiitos kaikille tähän aiheeseen vastanneille! En sa vetää Champia itse ja tässä selitys:

      - nuo painot lasketaan KOKONAISPAINOJEN mukaan, ei sen mukaan, millainen lasti autossa sillä hetkellä on. Eli vaikka meidän kahden hevosen XL-kokoinen traileri painaa tyhjänä 790kg, sen kokonaismassa on muistaakseni 2200kg tms. Painoa ei siis lasketa trailerin paino + hevosen paino + auton paino, vaan trailerin kokonaismassa + auton kokonaismassa ja meillä ylittyy silloin molemmilla vetoautoillamme tuo raja ihan kunnolla.
      - voin vetää B-kortilla peräkärry-yhdistelmää, jos yhdistelmän kokonaismassa on alle 3500kg ja peräkärry on jarruton. Trailerit ovat aina jarrullisia, joten traileria en kuitenkaan saisi vetää ilman BE-korttia, vaikka painot jäisivät alle.

      Mutta ei hätää, olen menossa tässä lähikuukausina suorittamaan BE-kortin, jotta voin vetää hevosta itse tarpeen vaatiessa :) toivottavasti saan sen pian!

      Poista
    4. Samaiselta Trafin sivuilta löytyy myös tietoa perävaunujen luokituksesta, sen mukaan yli 750 kg:n painoisessa perävaunussa on aina oltava jarrut. Tämä siis taustana. Edellä kirjoitin Trafin sivuilla mainittavan, että B-kortilla saa vetää siis myös jarrullista perävaunua, kunhan yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.

      Eli jos auton rekisteriotteessa mainittu kokonaismassa on esim. 2000 kg ja siihen saisi kytkeä perään perävaunun kokonaismassaltaan esim. 1600 kg, niin tällaisella autolla saisi B-kortilla vetää sellaista traileria (perävaunua), jonka kokonaismassa on 1499 kg, koska 2000 kg + 1499 kg = 3499 kg. Oletan, että harvoilla yhdelle hevoselle tarkoitetuilla trailereilla tuo 1499 kg:n trailerin rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittyy. Kahden hevosen trailereissa luultavammin ylittyy aina.

      Poista
  5. Vielä lisäselvennyksenä tuohon edelliseen kommenttiini, että tuolla kokonaismassaltaan 2000 kg:n esimerkkiautolla saisi siis BE-kortilla vetää enintään kokonaismassaltaan 1600 kg:n traileria. Autonvalinnassa kannattaa siis olla tarkkana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, helpompi on ajaa BE-kortti kuin pelailla autojen kanssa :D

      Poista

Aadan hevoselämää -blogiin voi kommentoida rekisteröityneenä käyttäjänä tai nimettömästi. Kommentteja ei valvota etukäteen, mutta niiden sisällön tulee noudattaa Suomen lakia ja nettikettiä. Kaikki palaute on tervetullutta, kunhan se esitetään asiallisesti.

Vastaan jokaiselle kommentoijalle. Otathan huomioon, että joissain tapauksissa vastausaika voi venähtää pitkäksi. Olen kuitenkin kiitollinen jokaisesta kommentista! :)

Suositut tekstit

Viikon luetuimmat

Instagram @aadalatti

Yhteistyössä