maanantai 17. elokuuta 2015

#589: Lomaterveisiä

Hei taas pitkästä aikaa! Mä olen vihdoin palannut sivistyksen pariin ja pääsin avaamaan tietokoneen lämpimän auringon paahtaessa pilvettömältä taivaalta. Alunperin mun ajatuksena oli pitää blogivapaata vielä iltaan asti, mutten loppujen lopuksi malttanut olla enää yhtäkään tuntia ilman blogijuttuja. Pieni loma teki kyllä hyvää, sillä motivaatiota löytyy nyt vaikka muille jakaa - ja postausideoita on hirveä määrä!

Haluaisin toki kertoa teille hieman hevosjutuista, mutta kuluneen viikon sisälle ei ole mahtunut oikeastaan mitään hevosaiheista hommaa: vietin nimittäin hevosettoman viikon, ensimmäistä kertaa sitten oman hevosen hankinnan. Eihän tuo viikko ihan ilman hevosia kulunut, sillä Saksassa vierailin eräällä tallilla ja lauantaina lähdin mummolassani vanhojen tuttujen kanssa pitkälle maastolenkille. Periaatteessa kuitenkin olin tiistaista tähän päivään lähestulkoon kokonaan ilman hevoshommia. Huh! Hirveä ikävä on tallille Champin luokse, mutta tiedän, että sillä on ollut oikein hyvä hoito ja se on saanut nauttia pitkistä maastolenkeistä sekä sileäratsastuksesta ihan jopa kouluvalmentajani silmien alla. Meinasi silti tämä karaistunutkin heppatyttö herkistyä, kun kuulin eilen puhelimessa reaaliaikaisia kuulumisia ruunan kuluneesta viikosta. Onneksi kohta nähdään :)

Saksan Ahaus

Tässä ollaan Hollannin Roermondin outletin edessä! Kaikki alla olevat kuusi kuvaa ovat sieltä.

Hieman jonoa..

Koska hevosjuttuja ei niikseen ole, ajattelin hieman kertoa lomaviikostani noin muuten. Maanantaina lähdin siis Saksaan tapaamaan Sarinaa, yhtä parhaimmista ystävistäni, joka on esiintynyt täällä blogin puolella muutamissa postauksissa. Lentoni lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä loppuiltapäivästä matkakohteenaan Düsseldorf, josta Sarina nouti mut kyytiinsä. Majoituin Sarinan kotona Ahauksessa, joka on jossain päin pohjoisempaa Saksaa. Maanantai-ilta kului kuulumisten vaihtamisessa, syödessä sekä kuluvia päiviä suunnitellessa. Menimme nukkumaan ajoissa, sillä halusimme kerätä energiaa seuraavia päiviä varten.

Tiistaina herätyskello soi puoli kahdeksalta paikallista aikaa, sillä halusimme päästä ajoissa liikenteeseen. Lähdimme siis junalla vajaan neljän tunnin matkan kohti Etelä-Hollantia, tarkemmin Roermondia. Siellä on yksi Euroopan suurimmista designer outleteista, jossa on myynnissä joitakin maailman arvostetuimpia merkkejä: Pradaa, Louis Vuittonia, Versacea.. Jokaisella merkillä on oma myymälänsä ja kokonaisuus muodostuu ihanaksi sisäpiha-alueeksi, jossa ihmiset vierailevat jo pelkästään tunnelman takia. Olimme Roermundin juna-asemalla viiden vaihdon jälkeen noin kahden aikaan ja kulutimme shoppailuun nelisen tuntia. Mulla tarttui matkaan mukaan lopulta Michael Korsin käsilaukku ja lompakko, Calvin Kleinin ja Guessin paidat sekä Puman urheilutoppi. Tulihan sitä ihasteltua yhtä jos toista, mutta kaikkea haluamaansa varten olisi pitänyt saada lottovoitto..

Tässä tämä hevostarvikeliike, jossa vierailtiin.

Näin pieniä housuja en ollut aiemmin nähnyt!
Tämän kypärän haluaisin <3
Haha, poni kurkisteli maneesin puolelta liikkeeseen!

Hollannin Venlo
Roermondista vapauduttuamme lähdimme junalla parinkymmenen minuutin matkan Venloon, joka on Etelä-Hollannissa melko lähellä Saksan rajaa. Kyseisestä kaupungista on melko lyhyt matka Sittardiin, jossa vierailimme useasti ollessani töissä Guttecovenissa. Meidän oli tarkoitus lähteä junalla takaisin Saksaan, mutta huomasimme, ettei sopivia yhteyksiä enää kulje siihen aikaan. Huolellinen valmistelu olisi ehkä siis kannattanut.. Teimme lopulta nopean päätöksen jäädä Hollantiin yöksi, joten etsimme sopivan hotellin ja lähdimme kävelemään sitä kohden puhelimen navigaattorin ja heikon suuntavaiston avulla. Meillä ei ollut mitään yöpymiseen tarvittavia tarvikkeita saati vaihtovaatteita mukana, minkä lisäksi raahasimme mukanamme ostoskasseja. Extempore-matkailu avartaa!

Vietimme siis yön hotellissa, jota ennen söimme illalla sushia (ensimmäinen kertani!) ja seurasimme hieman hotellin "baarissa" jalkapalloa paikallisten kanssa. Ensimmäistä kertaa koskaan kuulin ulkomaalaisen sanovan, että suomi kuulostaa kielenä kovin ystävälliseltä. Muutenkin saimme melko paljon kyselyitä siitä, mistä olemme kotoisin, sillä emme liikkuneet niissä kaikista perinteisemmissä ulkomaalaisten turistien suosimissa kaupungeissa. Michael Korsin liikkeen myyjä päivitteli mulle, että Suomessa on varmasti masentavaa asua kylmyyden vuoksi. No se on kyllä totta.

Venlon juna-asemalla odoteltiin tunnin verran..

Keskiviikkona hotelliaamiaisen jälkeen kävelimme jälleen reippaan aamulenkin etsiessämme paikallista ratsastustarvikeliikettä, joka löytyi pienen kävelymatkan päästä. Liike oli valtava! Kaikista hauskinta oli se, että liikkeen vieressä oli pieni maneesi, jossa oli vapaana kolme ponia. Yksi poneista katseli laidan yli kaupan puolelle uteliaana. Sarinan tehtyä kypäräostoksensa suuntasimme kulkumme kohti Venlon keskustaa ja juna-asemaa. Meidän oli tarkoitus lähteä junalle ajoissa ja mennä Saksassa maauimalaan viettämään loppupäivää, mutta sen sijaan löysimme pian itsemme istumasta hollantilaisen baarin terassilla nauttien Sommersbyä. Aikataulut menivät siis mönkään, joten luovuimme tiukasta aikataulusta ja taapersimme jälleen shoppailemaan kohteinamme muun muassa Primark. Lopulta myöhästyimme suunnittelemastamme junasta muutamalla minuutilla ja odotimme asemalla tunnin verran päästen Saksan Ahaukseen seitsemän jälkeen illalla junien toimintaongelmien ja parin vaihdon jälkeen. Ilta kului ravintolassa, mutta nukkumaan menimme ajoissa Sarinan aamuvuoron takia.

Torstaina Sarina lähti töihin seitsemäksi, mutta mä heräilin vasta kahdeksalta pakkaamaan ja laittautumaan valmiiksi kotiinlähtöä varten. Kun kaikki oli lähtöä vaille valmis, kävelin Sarinan työpaikalle tallille ja auttelin siellä hieman hevosten kanssa. Taluttelimme erästä hevosta ja syöttelimme parille ruohoa, lakaisimme käytäviä ja harjasimme muutaman ratsun. Sarinan lounasaikaan lähdimme kohti Düsseldorfia, jossa odottelin puoli kahdesta asti aina lennon lähtöön eli 18.45 saakka. Kerkesin ainakin hyvin tutustumaan kenttään paremmin :P Harmikseni paikalla oli vain 30 minuutin ilmainen netti, joten lopulta päädyin ostamaan kaksi englanninkielistä romaania ja lueskelin niitä kentällä sekä lentomatkalla. Lento oli kyllä yllättävän mukava, sillä kerrankin viereeni sattui puhelias kanssamatkustaja, jonka kanssa juttelimme niitä näitä. Kotona olin yhdentoista jälkeen, mutta nukkumaan pääsin lopulta vasta kahden paremmalla puolella.

Kotiin!

Ostin äidille syntymäpäivälahjan kentältä, hah :D
Mökkielämää :)

Ja tässä todiste, miten kävimme hevosten kanssa kylällä ;)
Saksan reissu oli ihan älyttömän mukava: iso kiitos Sarinalle siitä, että hän mahdollisti tämän matkan tarjoamalla loistoseuraansa sekä asumisen! Perjantaina herätyskello soi loman kunniaksi kuudelta ja lähdin aamulenkille ennen matkaa Itä-Suomeen, jonne ajoin veljeni kanssa heti aamusta. Vierailin ensin Polvijärjellä ja päätimme matkamme lopulta Juankoskelle, jossa olin viikonlopun yli aina tähän päivään asti keräämässä tilamme mustaherukoita.

Tänään on siis edessä paluu arkeen ja hevoshommiin! Champilla on edessä läpiratsastusta, sillä kävelemisen ja hölkkäilyn jälkeen se saattaa olla sen tarpeessa.. Tiistaina meillä on estevalmennus ensimmäistä kertaa parin viikon hyppytauon jälkeen ja sunnuntaina olisi tarkoitus kisata Tuomarinkylässä 3-tason kisoissa jatkaen siten kisakauttamme. Itse saan vielä nauttia aurinkoisista lomapäivistä ennen koulun ja töiden alkamista, joten aion makoilla rannalla mahdollisimman paljon ja kuluttaa sisätiloja niin vähän kuin suinkin kehtaan. Ensi viikolla onkin luvassa jälleen ratsastuspostauksia, kun arkemme alkaa rullaamaan normaalisti.

Mitä tykkäsitte tällaisesta lomaviikon postauksesta? :)
Haluaisitteko nähdä pienen videokoosteen matkan tapahtumista?

23 kommenttia

1. Mukavaa vaihtelua, kun Champ-postaukset tuppaavat olemaan vähän samanlaisia! :)
    Vaikka sinulla nyt taitaa olla aika paljon postausideoita, olisi kiva kuulla Champin ja sinun rutiineista. Esim. mitä Champ syö, kuinka hoidat sen ennen/jälkeen ratsastuksen, varusteiden hoidosta... Olisi myös kiinnostavaa nähdä teidän varustekokoelmaa videolla, joten jos joskus loppuu ideat kesken niin muista nämä! :)

2. Kiva postaus! Ja joo ois kiva nähdä matkasta videokooste sekä samoin ostokset ois kiva nähdä videolla! :)

1. Kiitos :) teen heti kun saan videonmuokkausohjelman hankittua, vanha kun ei enää toimi koneellani..

3. Kivaa vaihtelua tälläinen postaus! Tiedätkö tuon hevostarvikeliikkeen osoitetta tai edes suuntaa antavaa?

1. Kiitos! Se on Venlossa Hollannissa, voin kysyä osoitteen Sarinalta jos se on tärkeää :)

4. Ihana nähdä keski-euroopan maisemia, rakastan Saksaa! Noi leveälippaiset kypärät on kyllä tosi hassun näkösiä, näinköhän silmä tulee vielä tottumaan niihin. :D

1. Keski-Eurooppa on kyllä ihan paras! Ja joo, mäkin ensin vieroksuin mutta nyt tykkään tosi paljon ;)

5. Videokooste olisi mahtava, tee ihmeessä sellainenkin vielä! Vaikuttaa ihanalta matkalta pelkästään postauksen vuoksi!

6. Tämä oli mieleinen postaus, sillä itse lähden alle viikon päästä kolmeksi viikkoa Amerikkaan, joten olen ihan matkafiiliksissä jo valmiiksi! :D Ennen tällaiset postaukset ovat vain tuoneet sellaisen "tahdon matkalle!" fiiliksen. Nyt tuli vain sellainen "kohta minäkin!"- fiilis.

7. Ihania kuvia! Mitenköhän tuo yksi kuvassa oleva este on tarkoitus hypätä? Näyttää vähän uhkaavasti siltä että hevonen ei ihan mahdu tuohon väliin! :D

1. Noita kutsutaan innareiksi ;) tuolla tavalla juuri jumpataan hevosia ja harjoitetaan niiden "esteälyä" tai reaktionopeutta. Eli kun innarin osat ovat eri korkuisia, joutuu hevonen itse keskittymään jalkojensa nosteluun. Kyllä hyvä estehevonen hoitaa ahtaankin innarin kunnialla.

8. Suomessa Viljar Shop -nimisessä hevostarvike liikkeessä Huittisissa on noita mini housuja, pienimmät koossa 56 taisi olla :D

9. Oot ihana ja hyvii kuvii♡♡♡♡

10. Hei! Hieno postaus! Kysyisin että missäpäin Juankoskea teidän tila sijaitsee? ja kappas että olet meillekkin päin "eksynyt" ;D Itse nimittäin asustelen avomieheni kanssa tässä Polvijärven Sotkumassa (Joensuuhun päin) lypsykarjan ja 2 pikku isännän kera! :D ja itse olen Juankoskelta kotoisin :D Onko sinulla sukua Polvijärvellä?

1. Itseasiassa se on Säyneisessä eli ihan Juankosken vieressä. Ja mun isän suku on kokonaan Polvijärveltä (Lätti) :)

11. Nonnii aivan! :) Kiitos vastauksestasi. Itse tunnen työni kautta lypsykarjatilalliset Jari ja Teija Lätti :D Kolille päin on heidän tilansa. Arvelinkin että sinulla saattaa olla täälläpäin sukulaisia,siksi siis kysyin :'D Mutta hyvää syksyn alkua ja hauskaa loppu kesää sinulle ja kaikkea hyvää! Teidän matkaanne täällä seurailen ruudun toiselta puolelta! Aivan mieletön blogi ja mielenkiintoinen! Näin suomenhevosia paljon nähneenä on mukava seurata tälläisen estetykkipollen (Champ) touhuja!

12. Tuohan on Säyneisen kyläkauppa:-) onko sulla siellä sukulaisia? Nim: kotoisin Juankoskelta nykyisin Vantaalla.

Aadan hevoselämää -blogiin voi kommentoida rekisteröityneenä käyttäjänä tai nimettömästi. Kommentteja ei valvota etukäteen, mutta niiden sisällön tulee noudattaa Suomen lakia ja nettikettiä. Kaikki palaute on tervetullutta, kunhan se esitetään asiallisesti.

Vastaan jokaiselle kommentoijalle. Otathan huomioon, että joissain tapauksissa vastausaika voi venähtää pitkäksi. Olen kuitenkin kiitollinen jokaisesta kommentista! :)