torstai 13. joulukuuta 2012

#123: Joulukalenterin 13. luukku - muista rentoutua

 
Joulukalenteri on edennyt jo puolen välin paremmalle puolelle, ja tällä kertaa kolmannessatoista luukussa on vuorossa hieman rauhallisempaa menoa. Monissa blogeissa on käsitelty viime aikoina paljon ratsastajan lihashuoltoa ja oheisliikuntaa sekä sen tarpeellisuutta. Kaikki nämä tekstit ovat hyödyllisiä ja jokainen saa niistä varmasti vinkkejä omaan elämäänsä. Suuren liikkumismäärän ohella jokaisen - niin ratsastajan kuin muun liikunnan harrastajan - tulisi kuitenkin muistaa rentoutuminen ja lepääminen.
 
Seuraava on ehkä hieman kliseinen lausahdus, mutta tosiasia on, että nykyaikana ihmiset stressaavat yhä enemmän. Ihmiset käyvät aktiivisesti töissä tai opiskelevat, tekevät näiden jälkeen työntekoon liittyviä harjoitteita (opiskelijoilla esimerkiksi läksyt tai kokeisiin lukeminen) ja hoitavat perheittään / auttavat kodin asioissa. Kun päälle lisätään harrastukset, varsinkin jos kyseessä on tavoitteellinen kilpaileminen tai hyvin raskas fyysinen rasitus, ei meille ihmisille jää juurikaan aikaa rentoutumiselle.
 
Rentoutuminen on jokaiselle ihmiselle hyvin yksilöllinen asia. Toiset tykkäävät rentoutua kavereidensa seurassa vaikkapa elokuvaa katsellen, toiset viihtyvät paremmin yksinään. Yksinäinen koti-ilta ei varmaankaan kuullosta pahalta, mikäli se pitää sisällään hieman herkkuja (oli ne sitten hedelmiä tai makeisia), lämpimän vaahtokylvyn, hyvän kirjan ja pehmeän filtin - tai jotakin, mistä itse pidät. Sinun kannattaa kokeilla erilaisia tapoja rentoutua: tunnustele tilanteissa itseäsi. Kokemusten kautta havaitset, mikä on sinulle kannattavin tapa nollata mieli ja keho.
 
On hieno ominaisuus, mikäli pystyy toteuttamaan kaikkea yhtä aikaa. Liika tekeminen ja joka paikkaan ehtiminen on kuitenkin pitkällä tähtäimellä epäterveellistä, sillä se kasvattaa ihmisen stressitasoa. Kun ajattelemista ja fyysistä tekemistä on liikaa, alkaa ihminen käymään ylikierroksilla. Silloin tullaan pisteeseen, jolloin mikään ei välttämättä tunnu onnistuvan.
 
Rennolla mielellä on mukava harrastaa.

 
 
Oman kolmiviikkoisen ratsastamattomuuteni vuoksi en ole liikkunut samaan tapaan kuin aikaisemmin. Ennen ratsastin vähintään kerran päivässä, nyt en ole ratsastanut ollenkaan. Olen tietysti liikkunut muuten, kuten kävellyt kouluun bussimatkan sijaan, lenkkeillyt ja tehnyt erilaisia lihasharjoitteita. Arkiliikunnankin avulla liikkumattomuutta on voinut estää. Tänään kuitenkin huomasin, että tämä pitkäaikainen "paikallaan oleminen" ja tavoiteeton seilaaminen alkoi näkymään itsessäni turhana energisyytenä. Illalla en malttanut olla hetkeäkään paikoillani, sillä mieleni teki tehdä ihan koko ajan jotakin. Minussa on välillä se huono puoli, että kun tällaisia hetkiä sattuu, on asialle vain pakko tehdä jotain. Yleensä alan siivoamaan, mutta koska siihen ei ollut nyt tarvetta, päätin lähteä lenkille.
 
Normaalisti lenkille lähdettäessä kannattaa ensin verrytellä lihakset kävelemällä/hölkkäämällä kevyesti. Tällä kertaa tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut kuntoilu, joten lähdin juoksemaan kovaa vauhtia ajatuksella, että lopetan sitten kun en enää pääse etenemään. Tätä vauhtia jaksoin reilun kahden kilometrin verran, minkä jälkeen sydämeni hakkasi tuhatta ja sataa, enkä meinannut saada henkeä. Jatkoin matkaa kävellen ja kun hengitys oli tasaantunut, oli olo paljon rauhallisempi ja lumihiutaleiden putoamista taivaalta oli ihana katsella. Kotiin päästyäni lämmitin saunan ja istuskelin lämpimässä lähes tunnin verran.
 
Jos ihminen on hyvin stressaantunut, siirtyy stressi ja vouhotus ratsastukseenkin. Hevonen on eläin, joka aistii helposti ihmisen mielialan. Kun olet stressaantunut, herkkä hevonen jännittyy helpommin. Et välttämättä pysty toimimaan yhtä aktiivisesti ja hyvin apujesi ja kehosi kanssa kuin aiemmin, jolloin et saa ratsastuksestasi kaikkea irti. Tunnin jälkeen olosi voi olla entistä turhautuneempi ja mielialasi voi vajota entisestään.
 
Muista siis varata itsellesi päivittäin tai edes viikottain aikaa lyhyelle rentoutumiselle. Joskus pelkkä ajattelu saattaa riittää, sillä monet rentoutumisharjoitukset pystyt toteuttamaan vaikkapa koulussa tai työpaikalla ja ne eivät vie montaa minuuttia kauemmin. Rentoutumisen lisäksi lepo ja yöunet ovat tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Virkeällä mielellä on mukavampaa puuhailla tallillakin! Senpä vuoksi taidan mennä itsekin nukkumaan :)
 
Miten te rentoudutte yleensä?

6 kommenttia:

  1. Ei vitsi kuin kiva postaus! C: Itse rentoudun kotona usein niin, että laitan kivat olovaatteet päälle, napit korviin ja sieltä jotain rentoo fiilistelymusaa ja hautudun tyynyihin omaan sänkyyn.♥

    Talvella tulee tehtyä lenkin jälkeen monesti niin, että keittää kuumaa kaakaota ja tekee ehkä lämpimiä voileipiä. Sitten kääriytyy vilttiin ja kattoo telkkarista jotain hömppäkomediaa. :D

    Ja molemmat hyviä tapoja ainakin omalla kohdalla.

    Ps. Eka jee lol :----D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Toi on kyllä tosi hyvä kanssa, musiikki rentouttaa :) Ja aww, toinenkin on niin hyvä tapa!

      Poista
  2. Oman ponin kanssa rentoudutaan niin, että mennään laitumelle makailemaan (lumessa) ja zekkaillaan taivasta. Nojoo, poni kyllä ettii ruokaa siinä vieressä mutta kuitenkin!

    Mutta normaalisti rentoudun hyvän lehden, kirjan tai jonkun ohjelman kanssa (:

    VastaaPoista

Aadan hevoselämää -blogiin voi kommentoida rekisteröityneenä käyttäjänä tai nimettömästi. Kommentteja ei valvota etukäteen, mutta niiden sisällön tulee noudattaa Suomen lakia ja nettikettiä. Kaikki palaute on tervetullutta, kunhan se esitetään asiallisesti.

Vastaan jokaiselle kommentoijalle. Otathan huomioon, että joissain tapauksissa vastausaika voi venähtää pitkäksi. Olen kuitenkin kiitollinen jokaisesta kommentista! :)

Viikon luetuimmat

Luetuimmat kautta aikojen

Yhteistyössä