Olin keskiviikkona moikkaamassa Ninaa Kilon ratsastuskeskuksella, jossa seurasin yhden hänen pitämänsä valmennustunnin. Tunnilla tehtiin todella kivan oloisia tehtäviä, jotka haluan nyt jakaa teille lukijoille. Koska valmennuksesta on jo jonkin aikaa, en muista kaikkia Ninan antamia ohjeita täydellisesti, mutta yritän muistella niitä parhaani mukaan! Tein mukaan myös tuollaisia havainnollistavia kuvia tehtävistä, jos joku vaikka innostuisi rakentamaan vastaavia kotiharjoituksiin.
Kertokaa mielipiteenne tällaisista postauksista - teenkö jatkossa lisää?
Valmennus aloitettiin verryttelemällä hevosia itsenäisesti kaikissa askellajeissa. Tällä välin Nina jutteli jokaisen kolmen ratsastajan kanssa vaihtaen kuulumiset ratsukon edistyksestä ja sen hetkisestä tilanteesta sekä mahdollisista ongelmakohdista. Mielestäni tämä on hyvä tapa varsinkin sellaisten valmentajien kohdalla, jotka vierailevat valmennettaviensa luona esimerkiksi vain kerran kuussa tai harvemmin. Tällöin valmentaja saa katsauksen ratsukosta ja pystyy tarjoamaan tälle tilanteeseen sopivia tehtäviä sekä neuvoja. Valitettavan usein näkee niitäkin valmentajia, jotka työntävät ratsukosta riippumatta kaikille eteen saman tehtävän, jonka jokainen rämpii tasosta huolimatta läpi - oli tulos mitä tahansa.
Kun ratsastajat olivat verrytelleet itsenäisesti, aloitti Nina ensimmäisen ratsukon kanssa ensimmäisen tehtävän. Tehtävä oli seuraavanlainen: ratsastajat ratsastivat noin 15x30m uralla niin, että pitkillä sivuilla tuli ratsastaa kunnolla eteen ja ylittää maapuomi keskellä pitkää sivua. Puomin jälkeen hevonen tuli koota ja lyhyillä sivuilla ratsastaa voltti maapuomin yli kootummassa laukassa, jonka jälkeen taas ratsastaa kunnolla eteen. Tällä hevosiin ja ratsastajiin haettiin reaktiivisuutta sekä sitä, että ratsut tulisivat rehellisesti pohkeen ja ohjan väliin.
Tässä kuvassa on mittasuhteet pielessä, mutta idea tulee selville. Kyseessä siis ensimmäinen harjoitus, joka sijoittui kentän laitaan kuvan mukaisesti. |
Jokainen ratsukko teki tehtävän vuorollaan ja kun maapuomit sujuivat, nostettiin pitkien sivujen puomit pieniksi esteiksi. Tärkeää tässä harjoituksessa oli se, että hevosen tuli todella olla reippaassa laukassa jo heti kootumman laukan volttipuomiylityksen jälkeen, eikä niin, että ratsastaja joutuisi ajamaan sitä eteen vielä muutamaa askelta ennen pitkän sivun puomia/estettä - kun hevonen on tarkoituksenmukaisessa rytmissä ja tempossa jo hyvissä ajoin ennen estettä, pystyy sitä ratsastamaan tasapainoisena ja kiirehtimättä. Jos taas joudut säätämään laukkaa vielä muutamaa askelta ennen hyppyä, mitä todennäköisemmin ajat hevosen huonoon askeleeseen.
Kun tästä tehtävästä suoriuduttiin, alkoivat ratsukot tulemaan seuraavaa tehtävää: keskihalkaisijalla oli kolme puomia, joiden väleissä oli ensin 14,5m sekä 11m. Ensimmäiseen väliin tuli aluksi ottaa neljä laukkaa ja toiseen väliin kolme. Nämä olivat oikeasti lyhyet välit noille laukkamäärille, joten hevoset tuli ratsastaa hyvin takajalkojen päälle, jotta ne kykenivät lyhentämään laukkaansa riittävästi. Nina painotti tässä erityisesti sitä, ettei käsi saanut jäädä ratsastamaan yhtään taaksepäin puomien päällä - sen tuli myötäillä hevosen liikettä niin, että hevonen pääsi laukkaamaan puomin yli selkänsä läpi koko kroppaansa käyttäen. Jotta käsi ei jäänyt ratsastamaan taaksepäin, tuli hevosen olla edellisen tehtävän tavoin ennen puomia sopivassa laukassa. Kolme laukka-askelta ei oikeasti ole paljoakaan, joten laukka tuli olla seuraavaan väliin sopiva jo ennen keskimmäistä puomia.
Tässä tämä pohja radalle, jota tultiin erilaisilla sovelluksilla. Vähän epäselvä, mutta toivottavasti tajuaa jotain :) |
Seuraavaksi samaa kolmen puomin linjaa tehtiin muuttamalla molempiin väleihin kolme laukka-askelta. Tällöin ensimmäinen väli oli normaali kolme ja seuraava edelleen se lyhyt kolme. Tämä teetti ratsastajilla todella töitä, sillä hevonen tuli ratsastaa sisään isossa laukassa, jotta sitä pystyi ottamaan kiinni jo heti ensimmäisen puomin jälkeen, jottei toinen väli jäänyt liian lyhyeksi. Monta kertaa ratsukot saivat toiseen väliin kolmen askeleen sijaan kaksi, jolloin heidän tuli tulla aina uudelleen.
Tehtävää vaikeutettiin lopulta seuraavanlaiseksi: se aloitettiin keskihalkaisijan linjalla, josta kaarrettiin oikealle kaareva 4 askeleen linja ja puomi -> kaareva neljä askelta ja suoralla linjalla pysty - 6 laukka-askelta ja okseri -> uudelleen keskihalkaisijan linja -> kaarettiin vasemmalle kaareva 4 askeleen linja ja puomi -> kaareva neljä askelta ja suoralla linjalla okseri - 6 laukka-askelta ja pysty. Tehtävää muutettiin myös siten, että keskihalkaisijan linjan välejä vaihdeltiin neljä/kome-kolme/kaksi-laukkaa ja kaarevien välien askelmääriksi joko niin, että jos suorilla linjoilla väli oli 6 laukkaa, oli väli 4 askelta (tällöin oli ratsastettava tuo kaareva neljä todella koottuna ja 6 isosti eteen) tai niin, että kaareva tultiin kolmella ja suora seitsemällä (tällöin kaareva tuli ratsastaa reippaassa tempossa ja suora linja kooten). Näissäkin Nina painotti koko ajan sitä, ettei ratsastaja saanut jäädä kädellään yhtään passiiviseksi puomien/esteiden päällä. Ylävartalon tuli olla pystyssä, jotta ratsastaja pystyi reagoimaan tilanteisiin heti esteen jälkeen, eikä vasta muutamaa askelta ennen seuraava tehtävää. Hevosten tuli olla hyvin sisäpohkeen ympäri kaarteissa, mutta kuitenkin niin, että ne kääntyivät ulkoavuista, eivätkä sisäohjasta repimällä.
Kun tehtävät sujuivat hyvin puomeilla, nostettiin puomit esteiksi. Näissä harjoituksissa oli oikeasti todella tekemistä, sillä vaikka kaikki kolme valmennettavaa olivat erittäin kokeneita ratsastajia, ei tehtävät sujuneet automaattisesti. Jokainen ratsukko joutui kunnolla töihin! Voin suositella näitä harjoituksia kaikille niille, jotka haluavat hieman haastetta treenaamiseensa.
Tähän loppuun tiivistyksenä lista ohjeista, jotka jäivät päällimmäisinä mieleen valmennuksesta. Kaikki ovat tuttuja juttuja varmasti monelle, mutta eikös olekin niin, että kertaus on opintojen äiti!
- Käden tulee olla pehmeä ja mukailla hevosen liikkeitä esteiden ja puomien päällä.
- Tee tarvittavat muutokset laukkaan (rytmiin/tempoon) hyvissä ajoin ennen seuraavaa tehtävää. Kun laukka on kunnossa ennen tehtävää, pystyt ratsastamaan hevosta tasapainossa ja ennakoimaan seuraavaa tehtävää hyvissä ajoin.
- Pidä oma ylävartalosi pystyssä, älä jää makaamaan hevosen kaulalle esteiden päällä tai niiden jälkeen - hevoseen pystyy vaikuttamaan parhaiten esteistunnassa, joten älä suotta jää tarkoituksettomasti kevyeen istuntaan esteiden jälkeen, jolloin vaikutus hevoseen on heikompi.
- Suorista hevonen aina ennen esteitä tai puomeja.
- Fokusoi katseesi hevosen harjan sijasta eteen - pystyt ennakoimaan tehtäviä paremmin ja pysyt itse pystymmässä.
- Ratsasta esteen jälkeen suoraan riittävän pitkään, äläkä anna hevosen valua sisään tai ulos apuja vasten.
Kiva tämmönen postaus, itekkin sai hyviä "neuvoja" seuraavaan hyppykertaan! :)
VastaaPoistaHienoja kuvia ;)
tosi kiva tää!(: tästä sainkin vinkkejä seuraavalle hyppykerralle!:D
VastaaPoistahyvä että oli apua :)
PoistaKiva postaus, itsekin ratsastan kilossa!:)
VastaaPoistakiva! :)
PoistaLisää tälläsii
VastaaPoistatää oli tosi kiva postaus ! hyviä vinkkejä, jos vain muistaa siinä hypätessä :D
VastaaPoistajep, sepä se jos vaan muistais :D
PoistaLisää tälläsiä, näistä saa paljon apua seuraavia hypäreitä paljon :) ja hyviä kuvia!
VastaaPoistahyvä että auttoi :)
PoistaEn oo ennen lukenu blogiasi mutta vaikuttaa oikein mukavalta! Jotkut postaukset mielestäni aavistuksen liian pitkiä/yksi kappale on mielestäni liian pitkä niin välillä himean raskasta luettavaa.
VastaaPoistaTämä postaus oli hyvä ja mielenkiintoinen. Mielellään lukisin enemmän samankaltaisia postauksia! Inspiroiva ja perusteellinen :)
Tervetuloa lukemaan! Ja kiitos mielipiteestäsi. Tykkään kirjoittaa melko paljon, joten siksi postaukset saattavat venyä pitkiksi :)
PoistaKiva postaus! Milloin teillä on tulossa Champin kanssa valkku? :)
VastaaPoistaTykkäsin, eli lisää vain! :) Sai ajattelemaan ja varmasti koitan ainakin joitain näitä jossain vaiheessa.
VastaaPoistakiva että oli apua! :)
Poistatosi hyödyllinen ja kiva teksti! toi "loppukooste" oli myös tosi kiva:)
VastaaPoistamikä satula teillä on?:)
VastaaPoistaPrestige Versailles :)
Poista