lauantai 30. heinäkuuta 2016

#767: Festarihurmos jatkukoon!

Festarit kuuluvat kiinteänä osana kesääni, siinä missä kisat ja aurinkoiset hellepäivätkin. Viimeisen viiden kesän aikana olen vieraillut vähintään yhdellä festarilla kesässä, muutaman kerran tapahtumia on tullut kierrettyä enemmänkin. Musiikki on mulle eräänlainen henkireikä, jota ilman en varmasti olisi ihmisenä tällainen kuin nyt olen. Se menee lähes samaan kategoriaan hevosten ja ratsastuksen kanssa! Musiikki on aina ollut mulle tärkeä osa elämääni, aina eskarin musiikkitunneista sittemmin jatkuneeseen kymmenen vuotta kestäneeseen kanteleen soittoon. Vaikka nykyään en harrasta musiikkia soittamalla soittimia, kuuntelen sitä ihan jatkuvasti: tallilla, autossa, kotona, töissä. 

Ehkä se on syy, miksi festarit ovat muodostuneet mulle eräänlaiseksi kesätavaksi. Hyvän musiikin lisäksi onnistuneeseen festarikokemukseen sisältyy paljon muutakin. Iloinen festarikansa, hyvä oma porukka, oheistoiminnat festarialueella ja toki aurinkoinen sää luovat kokonaisuuden, jota ilman olo tuntuisi aavistuksen verran tyhjemmältä. Mä olen käynyt festareilla useiden eri kavereiden kanssa, mutta seurasta riippumatta olemme aina alkaneet suunnittelemaan tulevaa reissua hyvissä ajoin asukokonaisuuksien ja muun festareihin olennaisesti liittyvien asioiden tiimoilta. Vaikka suunnitelmat muuttuvat yleensä moneen otteeseen ennen varsinaista h-hetkeä, luo etukäteispähkäily omaa tunnelmaansa.

Tältä näytti Weekendin päälavalla vuonna 2014. Yhtä hienoa fiilistä odotellaan tällekin vuodelle!

Ja tässä kollaasi viime vuodelta.. Nuo lasit olivat kyllä melko mielenkiintoiset :D
Tänä kesänä olen ollut jo kaksilla festareilla, enkä ollut suunnitellut asioita sen pidemmälle. Työkuviot sallivat kuitenkin perinteiden jatkuvan, sillä pääsen osallistumaan Weekend festivaaleille viidettä kertaa putkeen - olen siis ollut paikalla aina, kun tapahtuma on järjestetty. Weekend eroaa monista muista Suomen kesäfestivaaleista musiikillisella tarjonnallaan, sillä sen musiikillinen kattaus on pitänyt sisällään alusta asti elektroniseen musiikkiin painottuvia artisteja. Toki mukana on nähty monia suomalaisiakin tähtiä, mutta vuodesta toiseen olen lähtenyt paikalle juuri ulkomaisten superstarojen keikkojen perässä. Niin tänäkin vuonna, sillä lavalle astelee monet lempiartistini aina Hardwellista Tiestoon.

Blogissa on nähty jokaisena vuonna materiaalia Weekendeiltä milloin kuvien ja milloin videoiden muodossa. Tänä vuonna teen yhteistyötä festivaalien kanssa, joten luvassa on järjestelmällisemmin kuvattu MyDay, jossa pääsette seuraamaan mun ja kaverini Millan seikkailua Helsingin Kyläsaaressa muun festivaalikansan joukossa. Ei hevospainotteista materiaalia, mutta välillä on kiva hypätä ulos ratsastushousuista, eikö! Hevosihmiset kun tunnetusti ovat juhlijakansaa, mikä on näkynyt useana vuonna Weekendeillä. Ratsastajat ovatkin olleet paikalla hyvin edustettuina, sillä kymmenien tuhansien kävijöiden joukossa on aina törmännyt ties kehen kilpailijaan. Sallittakoon pieni huili arjesta ja hevoshommista meille jokaiselle ;)

Vaikka Weekend on tältä kesältä kolmannet festarini, odotan niiltä silti ehkä eniten. Kaksi edellistä festaria olivat kyllä unohtumattomat, joten helpolla tuota titteliä ei lunasteta! Olen menossa paikalle Millan kanssa, jolle nämä ovat ensimmäiset festarit ja meillä on muutenkin tunnetusti huippuhauskaa yhdessä. Seura on siis loistavaa, siitä ei jää kiinni. Unelmissani haaveilen hyppääväni tänä vuonna jälleen benji-hypyn, mutta saa nähdä, uskallanko toteuttaa suunnitelmat. Jos saan houkuteltua Millan mukaan ideaani, on se sitten menoa!

Ja tässä vielä pari tunnelmakuvaa kesän aiemmilta festareilta :)


Edellisiltä vuosilta mukaan on tarttunut paljon muistoja, joita katselen aina silloin tällöin koneeni syövereistä. Kuulun niihin ihmisiin, jotka viettävät aikaansa selaillen vanhoja kuvia ja naureskellen ihanille hetkille. On uskomatonta, miten musiikki voi yhdistää niin monia erilaisia ihmisiä festivaalien aikana ja luoda keikan yleisöön suoranaisen hurmoksen, joka kestää koko soiton ajan. Itse ainakin elän jokaisella solullani mukana musiikin tahdissa, milloin tanssien, laulaen tai kuvaten. Eikä haittaa, vaikkei tanssiminen onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla - ei allekirjoittaneellakaan, mutta se on festarien suola. Keikkojen välissä olemme syöneet, istuneet anniskelualueella tai kierrelleet kojuja haalien mukaan mitä ihmeellisempää festaritavaraa aina kukkaseppeleistä kasvomaaleihin. Kannoimmepa kerran kahden päivän ajan mukana isoa vaahtomuovikättä, joka tosin hävisi juhannuksena Raumalle. 

Enää viikko siihen, että Helsingissä päästään viettämään yhtä kesän hauskimmista viikonlopuista. Weekend festivaali järjestetään siis 5.-6. elokuuta Kyläsaaressa, päivinään siis perjantai ja lauantai. Samat festarit ovat yhtä aikaa myös Virossa ja Ruotsissa, missä olisi hauskaa päästä vierailemaan joskus. Ehkä jo ensi vuonna? Jos kiinnostaa lukea tarkemmin mun edellisten vuosien kokemuksia Weekendeiltä, kannattaa tsekkailla näitä linkkejä: 2015, 2014 ja 2013.

Oletko sä menossa Weekendiin tänä vuonna tai oletko ollut joskus aiemmin?
Onko festareilla käyminen sulle muuten tuttua? 

10 kommenttia

  1. Heh, en tiedä olenko aina ollut tylsä vai pikkuvanha, mutta mä inhoan festareita, enkä vapaaehtoisesti sinne oikein ikinä ole mennyt... :D jos on joku tosi kiva artisti niin sitten olen mennyt ihan vain sen takia!

    Kerran olin Kalajoen juhannuksessa. Ja voin sanoa etten ikinä mene toiste. Voin katsella känniörvellystä ihan koto Järvenpäässäkin. ;)
    Ehkä olen tosissaan liian vanha, vaikka aina nämä sunkin festarikuvat ovat niin paljon iloa ja väriä täynnä, että melkein herää tunne pitäisikö itsekin lähteä, mutta sitten muistuu mieleen karmaisevat kokemukset! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa mennä! Siitä se mielikuva muuttuu sitten ;)

      Poista
  2. Myynnissähän sun lippus on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole mun lippu, mä vaan kauppaan sitä kaverin puolesta :)

      Poista
  3. Itse olen ensimmäistä kertaa menossa Weekendeille ja vähän jännittä että mitä sinne jaksaa ottaaa mukaan jos tavaroita joutuu raahaamaan kokoajan mukana? Kuinka aikaisin sinne kannattaa jo mennä jonottamaan jos portit aukeaa 14.00? Vielä pakko sanoo että ihania kuvia ja näkee että selvästi ollut hauskaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä voisin tehdä jonkun postauksen edellisten festareiden puolesta siitä, miten me ollaan toimittu :) Kiitos ja hyvää festaria sulle jo etukäteen!

      Poista
  4. Hyvä postaus ja kivoja kuvia! Onko sulla antaa minkäänlaista vinkkiä noita weekendejä koskien? :) Ois kiva kuulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä voisin tehdä tällä viikolla vielä jonkun postauksen aiheesta :) !

      Poista
  5. Kiva postaus, ihan mukavaa vaihtelua että on välillä muitakin kuin hevosaiheisia postauksia :)

    Olin Ruisrockissa tänä vuonna, kuten muutamana aiempanakin kesänä. Oli taas superhauskaa, vaikka artistit eivät tällä kertaa ihan omia lemppareita olleetkaan.

    ps. Pitää kommentoida tähän, kun mulla ei ole Youtube-tiliä, että edellinen valmennusvideosi (26.7.16 Estevalmennusvideot -otsikolla) oli taas ihan huippu! Valmentaja vaikutti todella pätevältä, ja lisäksi mukavalta! :) Teillä näytti menevän Champin kanssa tosi hienosti :D :D Nostan hattua ratsastustaidoillesi ja sille, miten hyvin sinä ja hevosesi teette yhteistyötä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, kiva kuulla :) Ruissi on aina kiva, vaikkei artistit iskisi, koska se tunnelma siellä on aina huippu myös! Voi kiitos, tuosta valmennuksesta onkin tulossa tänään enemmän juttua myös tänne blogin puolelle :D

      Poista

Aadan hevoselämää -blogiin voi kommentoida rekisteröityneenä käyttäjänä tai nimettömästi. Kommentteja ei valvota etukäteen, mutta niiden sisällön tulee noudattaa Suomen lakia ja nettikettiä. Kaikki palaute on tervetullutta, kunhan se esitetään asiallisesti.

Vastaan jokaiselle kommentoijalle. Otathan huomioon, että joissain tapauksissa vastausaika voi venähtää pitkäksi. Olen kuitenkin kiitollinen jokaisesta kommentista! :)

Suositut tekstit

Viikon luetuimmat

Instagram @aadalatti

Rekisteröityneet lukijat